I en moderne virksomhed er der et kontinuerligt behov for at tage nye digitale teknologier i brug, at udvikle og lære om ‘best practice’ ift. brug af disse teknologier, og at udbrede denne nye viden i virksomheden. Denne udfordring kan imødekommes igennem udvikling af faste strukturer for ideudvikling, læring, og forankring af den nye viden ift. brug af digitale teknologier, sådan at man som virksomhed etablerer en fast metode, der kan understøtte det kontinuerlige behov for forandring.
Innovative medarbejderteams er en effektiv metode og struktur, der støtter virksomhedens medarbejdere til at arbejde innovativt med nye digitale teknologier. Ved at følge ovenstående processer, arbejde i de fælles og individuelle udviklings- og læringsprocesser kommer medarbejderne til at lære om de digitale teknologiers muligheder, styrker og svagheder på en konkret og praksisnær måde. Hermed bliver det nemmere for medarbejderne at integrere det nye, som de har lært, ind deres daglige arbejdsgange på en effektiv og tidsbesparende måde. Samtidig giver det også virksomheden mulighed for at udnytte den reelle værdi af de digitale teknologier, som findes i virksomheden.
Metoden er udviklet i samarbejde med lærerteams i mit PhD projekt. Disse teams havde et kontinuerligt behov for at implementere ny teknologi i deres individuelle og fælles arbejdsprocesser. Metoden var motiverende og effektivt at arbejde i for medarbejderne, og gav dem kompetencer til at omdanne problemer ift. at arbejde med digital teknologi til nye ideer og innovativ brug af teknologi i deres arbejdsgange. I metoden arbejdes også med forankring af den nye viden i organisationen, sådan at hele organisationen kan få glæde af den nye viden, der skabes i hvert team. Arbejdet i innovative medarbejderteams giver en ny samarbejdsramme og støtte til at tage ansvar for egen faglige professionelle læring ift. anvendelsen af ny digital teknologi.
Forskningen viser at arbejdet i Innovative medarbejderteams kan fungere som en bæredygtig og kontinuerlig kompetenceudviklingspraksis.. Medarbejderne bliver initiativtagere til og udviklere af deres egne innovative brug af digitale teknologier i professionelle sammenhænge.
Ledelsens kontinuerligt aktive opbakning til projektet/arbejdsmetoden er dog afgørende for succes, samt at ledelsen støtter og engagerer sig i metoden ved at stille resourcer til rådighed, ved at være deltagende og ikke mindst åben over for at modtage og implementere nye gode ideer fra disse teams.
I det følgende beskrives Innovative medarbejderteams – en bæredygtig praksis for kontinuerlig kompetenceudvikling. Denne innovative læringspraksis eller metode består af ugentlige to-timers møder med ca. en times forberedelse mellem disse møder. Følgende er en kort beskrivelse af de processer, som et team sammen kan gennemgå med det mål at udvikle nye arbejdsprocesser med brug af digital teknologi. Metoden skal tilpasses den enkelte virksomhed.
De første 1-2 indledende møder i teamet anvendes til at diskutere og fastlægge problem- og muligheds-områder, samt til at lære om og etablere fælles regler ift. at skabe en lærings- og innovationskultur i teamet.
En variation over denne metode kan også anvendes, når virksomheden har behov for, at større grupper af medarbejdere skal implementere nye tiltag, der er dybt koblede til deres faglighed. F.eks. ved implementering af nye ISO standarder, bæredygtigt byggeri mv.; hvor det er den enkelte medarbejder, der med sin professionalisme skal afgøre, hvordan hun eller han skal handle konkret på dette nye overordnede tiltag i sit daglige arbejde.
Understående artikler kan downloades fra Charlotte Lærke Weitzes profil på Researchgate
1) Dette kapitel giver en kort oversigt over arbejdet i innovative teams
2) Min PhD afhandling.
I min PhD afhandling omhandler særligt kapitel 8 lærer-teammodellen, og dels også kapitel 10, der handler om, læringsdesign for den lærende organisation.
3) Disse 2 artikler beskriver udviklingen af og det teoretiske grundlag for den innovative teammodel, som er den model/metode, som lærerne arbejdede efter for at skabe pædagogisk innovation med teknologi. De 2 artikler er bl.a. basis for den teoretiske beskrivelse i kapitel 8 i min afhandling (s.140-162 The Teachers – Creation of Pedagogical Innovative Processes)
4) Denne artikel går teoretisk og praktisk i dybden med hvordan problemer og ideer forvandles til pædagogisk innovative tiltag, når lærerne arbejder i den innovative teammodel .
5) Denne artikel beskriver, hvordan en læringsorganisation kan etablere og støtte pædagogiske innovative teams sådan at den kontinuerligt kompetenceudvikles på relevante måder
6) Den sidste artikel, er under udarbejdelse, og beskriver hvordan jeg på et modul på universitetet uddannede de studerende til at skabe innovative teams og pædagogisk innovation på deres egne læringsinstitutioner.