Forskning

Forskning og design af brugen af læringsteknologi

Digital and Creative Learning Lab arbejder med forskning og udvikling af brugen af læringsteknologi. Charlotte Lærke Weitze, leder af Digital and Creative Learning Lab, er uddannet forsker og har en PhD i teknologi og læringsdesign.

Du er velkommen til at kontakte Digital and Creative Learning Lab, hvis du har brug for forsknings- eller konsulentbistand inden for arbejdet med anvendelse af teknologi i undervisnings- og læringsprocesser.

Charlotte har forsket indenfor teknologi og læringsdesign området i 10 år. Det er muligt at downloade artikler samt PhD afhandling på research gate

Artikeloversigt findes desuden her.

Case eksempler på forskningsopgaver

  1. 3-årigt PhD forskningsprojekt for VUC Storstrøm

Forskningskonsulentopgave om brug af bygnings informations modellerings software (BIM)

Ingeniørers anvendelse af 3D-konstruktions software Revit

Kvalitativt forskningsprojekt. Evaluering af virksomheden Alectias brug af 3D programmet Revit. Kortlægning af hvordan man vidensdeler ift. brugen af Revit, da succesen ift. implementering af en konstruktionsmodel som Revit i høj grad er af afhængig af, at medarbejderne lærer at anvende modellen, samt at den viden, som skabes omkring brugen, udvikles til effektive procedurer og standarder og videreformidles i virksomheden.

Forskningsprojekt om læringsspil

Eleven som spildesigner

Kvalitativt forskningsprojekt i samarbejde med Aalborg Universitet, Campus København og VUC Storstrøm, som undersøgte: Hvordan kan elev-spil-designere opnå deres læseplanbaserede læringsmål i et gamificeret learning-design, mens de designer små digitale spil?

Resultatet af dette projekt kan bl.a. læses i artikelerne:

C.L. Weitze (2017): Reflective, Creative and Computational Thinking Strategies Used When Students Learn Through Making Games

C.L. Weitze (2018): Learning and Design Processes in a Gamified Learning Design: Students Creating Curriculum-Based Digital Learning Games